dijous, 4 de juny del 2026

 DARRERA CLASSE A ESCOLA.

Després de gairebé 42 anys fent classe, aquesta ha estat la meva darrera classe, preparació per a la Selectivitat, i aquests els meus darrers alumnes.

Muntanyes d'emocions contraposades!



dijous, 28 de maig del 2026

 COMIAT DELS COMPANYS EN EL MOMENT DE LA JUBILACIÓ. 26 de maig de 2026

  El terrissaire

Hi ha una llegenda o tradició simbòlica en el món terrissaire tradicional, per la qual, quan un mestre terrissaire es retirava, ja gran, aquest agafava una de les seves millors peces, la trencava en bocins i els repartia entre els seus aprenents. L’objectiu d’aquests trossos era que els deixebles, en lloc de conservar-los com un record del mestre, l’esmicolessin, el barregessin amb la seva pròpia terra per fer-ne de nou argila i, amb ella, crear les seves peces, les dels aprenents esdevinguts mestres.

La tradició o metàfora té una simbologia molt àmplia i potent:

·    El coneixement no mor amb el mestre, sinó que es transmet i es distribueix entre els alumnes que han de continuar amb l’ofici, es socialitza.

·   El tros de terrissa no és un amulet ni un objecte venerat en el record del mestre desaparegut, sinó que representa la seva essència, que de nou es fa fang, torna a la terra, es fa llavor, per tornar crear.

·    La mort torna a generar vida, es renova i en crea de nova d’una manera diferent.

Desitjo de tot cor que, alguna de les coses que vaig rebre d’aquells que em van precedir, restin presents en alguns de vosaltres i les pugueu actualitzar, evolucionar, millorar. Estic convençut que sí han quedat i que ho fareu així.

Moltes gràcies.



divendres, 15 de maig del 2026

COMIAT DELS ALUMNES EN EL MOMENT DE A JUBILACIÓ. 15 de maig de 2026.


 GRÀCIES ALS ALUMNES

Bon vespre a tothom.

Sóc del parer que la meva feina com a professor, ha tingut sentit en sí mateixa per vosaltres, els alumnes. Una escola sense alumnes és un edifici buit, una institució morta on el silenci és aclaparador i angoixant. Un professor, sense alumnes a qui instruir i educar, no té cap mena de sentit, és inútil.

Precisament per això, en el meu darrer cant del cigne, us he de donar les gràcies a cadascun de vosaltres, els alumnes, perquè heu estat durant els darrers 42 anys una de les raons fonamentals que han omplert i donat sentit a la meva vida. A escola i per vosaltres, sempre m’he sentit reconegut i valorat. Ha estat a l’escola i amb vosaltres, on m’he pogut desenvolupar professionalment i on he gaudit fent-ho; m’ho he passat molt bé fent-vos classe. A més, la vostra presència a les aules ha facilitat que jo pogués guanyar un sou i, gràcies a ell, pogués construir la meva vida i identitat, personal, familiar i social.

I no només us vull donar les gràcies, també vull demanar-vos disculpes. Instruir als alumnes excel·lents, brillants... això ho aconsegueix el professor més incompetent. El bon professor es mesura amb els alumnes complicats, justos, disruptius; amb aquells que ens arriben a l’escola amb una càrrega personal que els esclafa i que ja de ben petits veus clarament que els hipotecarà la vida. Educar a aquests alumnes, conduir-los i alimentar-los, és una quimera, per molt que es facin estimar. És precisament a ells als que els he de demanar disculpes, perquè malgrat els meus esforços i les hores de son perdudes buscant-hi estratègies, no me n’he sortit.

I en darrer terme, gràcies també a tots els pares, perquè m’heu confiat allò més preuat de la vostra vida, els vostres fills.

Moltes gràcies a tots.